terug naar overzicht

Onze Kennis omvat alle facetten van een bedrijfsoverdracht / Business Vlaanderen 06/2023

Gespecialiseerd begeleidingskantoor O.B.A. bestaat 35 jaar. O.B.A. groeide de afgelopen 35 jaar tot een toonaangevende speler op vlak van bedrijfsoverdrachten van rendabele kmo's. Het combineert expertise en een uitgebreid netwerk met een aanpak op maat én maximale aandacht voor de gevoeligheden die gepaard gaan met een overnameproces. De vier vennoten en Managing Partners leggen uit wat de bouwstenen zijn van deze succesformule.

Wie zijn of haar bedrijf wil overlaten, kan daarvoor rekenen op O.B.A., een onafhankelijk begeleidingskantoor dat op 15 november zijn 35ste verjaardag mocht vieren. Vanuit kantoren in Kortrijk en Antwerpen is het actief in heel Vlaanderen. De gespecialiseerde partner voor bedrijfsoverdracht zag mettertijd heel wat veranderen. “Het proces is veel professioneler geworden. Dat is ook logisch, omdat de regelgeving uiteraard complexer is dan ooit tevoren”, opent Jo Decoutere, Managing Partner bij O.B.A.. “En net daarom is de expertise die wij hebben nog zo relevant. Onze kennis omspant alle facetten die te maken hebben met een bedrijfsoverdracht.”

“Een tweede, en misschien wel belangrijkste troefkaart waarover we beschikken is ons erg uitgebreide netwerk”, vult medevennoot Michiel Dejaegher aan. “Dat is uiteraard het resultaat van onze jarenlange ervaring en kennis over de context in zowat alle sectoren van het bedrijfsleven. Dit betekent dat we niet alleen weten wat er leeft binnen de markt, maar zorgt er ook voor dat we er maximaal op kunnen inspelen. Daardoor zullen verkopers via O.B.A. altijd de optimale prijs en overnamecondities kunnen realiseren voor hun onderneming.”

HET HERINSTAP-MODEL

Een concreet voorbeeld hiervan is het herinstap-model, dat deze experts steeds vaker zijn gaan toepassen. Vennoot Wannes Hendrickx: “Dit betekent dat de overlater zijn bedrijf verkoopt aan een holdingstructuur, maar een minderheid van de aandelen behoudt en aan de slag blijft binnen een managementfunctie. Op die manier wordt een deel van het vermogen veiliggesteld en is tegelijk ook de bestuurlijke continuïteit van het bedrijf verzekerd, wat commercieel uiteraard interessant is. Bovendien is dit voor de verkoper een extra financiële hefboom, want de resterende aandelen kunnen nog steeds op een later moment worden verkocht.”

“Dergelijke structuren opzetten is natuurlijk enkel mogelijk wanneer je beschikt over een uitgebreid en relevant netwerk, waar heel wat captains of industry, private equity-spelers en ervaren managers met groeiambities inzitten”, vult Martijn Coucke, Managing Partner en zoon van oprichter Johan Coucke, aan.

“Cruciaal is dat wij altijd op zoek gaan naar een optimale match tussen het bedrijf in al zijn facetten en de potentiële overnemers. Het hoogste bod is dus niet per se het beste bod. Wij zijn ons met andere woorden heel erg bewust van de belangrijke psychologische component die vervat zit in iedere bedrijfsoverdracht. Het gaat meestal om iemands levenswerk, dus daar moet je bewust mee omspringen.”

NO CURE, NO PAY

Dat deze aanpak werkt, bewijzen de cijfers die O.B.A., één van het eerste onafhankelijke begeleidingskantoor van Vlaanderen, kan voorleggen. Ze finaliseerden in 35 jaar tijd meer dan 750 bedrijfsoverdrachten, of zo'n twee per maand. “Onze succesratio ligt op 85 à 90 procent”, aldus Jo Decoutere. “Dat toont dat we iedere stap van dit complexe proces en alle kennis die hierbij komt kijken, echt wel onder de knie hebben. We begeleidenen ontzorgen onze klanten omdat we als scheidsrechter en bijstandsverlener fungeren tijdens de volledige duur van het proces.”

Een bedrijfsoverdacht duurt bij O.B.A. gemiddeld 9 maanden. “We proberen steeds het momentum te grijpen en binnen de 6 maanden de koper te vinden, waarna er nog 3 maanden overblijven om het boekenonderzoek en het contractwerk te finaliseren. Omdat we werken volgens een “no cure, no pay”-principe, worden we bovendien pas vergoed als de deal met succes is afgerond. We vinden dat essentieel. Op die manier proberen we de drempel voor verkopers zo laag mogelijk te houden”, besluit Michiel Dejaegher.

terug naar overzicht