terug naar overzicht

Luc Vermeersch geeft fakkel door bij Helbig / Voka Ondernemers 02 2020

Na 20 jaar aan het roer te hebben gestaan, vertrouwt eigenaar en CEO Luc Vermeersch zijn in Ruddervoorde gevestigde nichebedrijf Helbig toe aan de jonge dertiger Laurent Bonte. Helbig is gespecialiseerd in het assembleren en produceren van etalagemateriaal voor de food (bakkers en beenhouwers) en de non-food sector (apotheken, modeketens, opticiens en sportwinkels).

“Op alles, ook op CEO’s, staat een houdbaarheidsdatum en dus was het tijd om schikkingen te treffen.” Aan het woord is Luc Vermeersch, ethisch ondernemer par excellence. In 2000 kocht hij van de Brugse ondernemer Robert Helbig de zaak over die toen nog vooral gespecialiseerd was in het aanleveren van toonbanken voor bakkers en beenhouwers.

Onder impuls van Kortrijkzaan Vermeersch werd de actieradius gevoelig uitgebreid. Maar Vermeersch had ook meer dan één zaak: zijn passie voor bier leidde 10 jaar geleden naar een uit de hand gelopen hobby met de oprichting van zijn eigen brouwerij De Leite, die inmiddels al 12 speciaalbieren – ofte zowat één per jaar – op de markt bracht. De Leite en Helbig zijn gehuisvest op hetzelfde adres op de industriezone van Ruddervoorde. Omdat 2 heren dienen moeilijk is, besloot Luc Vermeersch om Helbig te koop aan te bieden. Maar hoe begin je aan zoiets? “Ik zou iedereen toch aanraden om een derde adviserende partij in te schakelen”, aldus Luc Vermeersch.

“In ons geval was dat het in overnames gespecialiseerde kantoor O.B.A., dat een erg goede job deed als bemiddelaar. Vooraf had onze raad van advies al een profiel opgesteld van een kandidaat-ondernemer. Er werd de voorbije maanden in de eerste plaats gezocht naar iemand met een echte entrepreneurial spirit. In de persoon van Laurent Bonte hebben we die ook gevonden. Zelf stond ik nog voor een mogelijke tweesprong: zelf aandeelhouder blijven en de leiding van het bedrijf doorgeven. Of alles overlaten: aandelen en management.

Het werd de tweede optie en maar goed ook, want aan een schoonmoederrol heeft niemand een boodschap, de overnemer noch de overlater. Een gemengde formule, dat werkt volgens mij niet en leidt alleen maar naar frustratie.”

Nieuwe uitdagingen

Laurent Bonte, economist en afkomstig van Harelbeke, droomde zoals wel meer jonge West-Vlamingen dromen: een eigen zaak als ideaal scenario. “Na bijna 8 jaar te hebben gewerkt voor derden (onder meer Deloitte, TVH en Placabois) was ik er echt aan toe”, zegt Bonte. “Belangrijke voorwaarde was dat ik in mijn interessedomein actief kon blijven, te weten de interieurinrichting, een wereld die ik als manager bij fineerfabriek Placabois goed leerde kennen. Toen deze opportuniteit via O.B.A. op me afkwam, heb ik dan ook niet lang geaarzeld.”

Bij overnames is de prijszetting doorgaans een moeilijke bevalling. “Finaal werd een en ander afgesproken volgens een beproefde formule: Ebida maal 5 of maal 6”, aldus Vermeersch. “Dat stemt overeen met een fair deal. Geen van beiden, noch ik als verkoper noch Laurent als koper, wilden ook het onderste uit de kan halen. Ik blijf enkel paraat op tijdelijke basis (beperkt in de tijd) en op afroep, voor het geval Laurent vragen zou hebben.”

Helbig (2 miljoen euro omzet, 9 medewerkers) heeft klanten in eigen land maar ook in de nabije buurlanden Frankrijk en Nederland. “De grote uitdaging bestaat erin om de sales inspanningen nu op te drijven”, aldus overnemer Laurent Bonte. “Naast de b2b- zijn er volgens mij nog mogelijkheden in de particuliere markt. We willen nu zowel van het ene als van het andere werk maken. Finaal wacht er me als koper van de zaak ook een zware taak: leren mijn sales reflex te bedwingen en meer denken in termen van een manager die bezig is met strategie en het aansturen van elkeen aan boord.” (KC - Foto MVN)

www.helbig.be

terug naar overzicht