terug naar overzicht

O.B.A. ziet overnametrein niet stilvallen in coronajaar / Voka Ondernemers Editie 02 2021

O.B.A. ziet overnametrein niet stilvallen in coronajaar

Aan de impact van het coronajaar op de economie zullen experts en analisten nog een dikke kluif hebben. Het Kortrijkse O.B.A., gespecialiseerd in advies en begeleiding bij overnames, zag na de eerste lockdown en standstill op de markt van de overnames  een indrukwekkende inhaalbeweging. Het is een sneltrein die vermoedelijk ook niet snel zal stoppen, want crisissen zijn uitdagingen. " Er ontstaat duidelijk meer bereidheid om ook eens met een concurrent rond de tafel te zitten over samenwerking", klinkt het.

VAN CONCURRENT NAAR COLLEGA

O.B.A. werd in de jaren 80 opgericht door Johan Coucke. Het drieletterwoord staat letterlijk voor 'overname-begeleiding-advies'. Wat begon als een eenmanszaak is vandaag uitgegroeid tot een team met net geen 10 medewerkers, die zonder onderscheid een overvolle agenda hebben. 2019 was wat fusies, overnames of nieuwe ententes betreft een turbo- ofte boerenjaar, met maar liefst 44 closed deals.

"2020 werd op dezelfde manier ingezet, maar corona zorgde voor een domper op die feestvreugde", aldus Jo Decoutere, medepartner in het verhaal van O.B.A. "In het tweede kwartaal werd door de kopers een afwachtende houding aangenomen. Logisch, me dunkt." O.B.A. bleef niet bij de pakken zitten en investeerde in een vernieuwde website en IT-infrastructuur, maar vooral in een extra medewerker specifiek voor het begeleiden van kopers in hun zoektocht naar een geschikte overname. "In het derde en vierde kwartaal werd er wél een inhaal- beweging gemaakt. Meer bereidheid tot samenwerking en crisissen zijn opportuniteiten. Soms was corona zelfs het extra duwtje dat verkopers nodig hadden om hun bedrijf te verkopen.

"Soms was corona het extra duwtje dat verkopers nodig hadden om hun bedrijf te verkopen.": Jo Decoutere

Finaal klokte O.B.A. af op iets meer dan 30 dossiers, toch nog altijd meer dan 2 per maand zeg maar. De tendens blijft: het is een kopersmarkt, met een grotere vraag dan aanbod.

Klassieke sectoren, stabiele prijzen

De bedrijven die sinds de pandemie verkocht werden, hadden één zaak gemeen: ze waren coronaproof. Of met andere woorden: ze zetten zich in lijn met het nieuwe normaal. De voorbeelden zijn bekend. Schrijnwerkerijen en verwerken- de bedrijven van plexi die begonnen met de productie van schermen, chemische bedrijven die in geen tijd desinfecteren-  de gels produceerden, bedrijven die hun productgamma versneld  uitbreidden. "Net omdat ze zoveel weerbaarheid en flexibiliteit toonden, bleven de prijzen vrij stabiel", vertelt Martijn  Coucke, zoon van de stichter. "Voor bedrijven die wél door corona werden geïnfecteerd, merken we voorlopig dat de kopers abstractie maken van corona en de cijfers,  en dit om één wel bepaalde reden: ze  zien corona als een tijdelijk en algemeen probleem. Dit mag natuurlijk niet al te lang duren in het besef dat de orderboeken van veel bedrijven voor en tijdens de eerste maanden van corona nog propvol zaten. Er moet nu wel perspectief komen om  die  orderboeken verder  gevuld te krijgen. Laten we er ook geen doekjes om winden: voor een aantal bedrijven is het niet  het  moment  om de  onderneming  in de markt te zetten. Maar een overnametraject is een proces dat soms tijd vergt. Nu  al voorbereidende stappen  zetten, kan dus zeker geen kwaad."

Bedrijven die als gevolg van corona een meer 'sexy' karakter kregen, waren vaak gerelateerd met de bouw. "Door corona hebben heel wat mensen geklust in hun eigen huis of geïnvesteerd in de vernieuwing ervan en dat konden wij ook merken in de behandeling van onze dossiers", zegt Jo Decoutere. "Ook tuincentra deden het goed, net als technische installatiebedrijven. Finaal was er ook een groeiende interesse voor diensten- bedrijven zoals accountantskantoren, verzekeringskantoren en IT-bedrijven. Horecazaken, de evenementensector en niet-voedingswinkels deden, hoeft het gezegd, slecht, maar wij zijn nog nooit actief geweest in die markt."

"De banken financieren weliswaar nog steeds overnames, maar we zien toch duidelijk een verstrengde aanpak": Martijn Coucke

Nieuwe teneur

Corona heeft ook tot een zeker voort- schrijdend inzicht geleid op de markt van overnames en fusies. "De kapitaal- kracht van de overnemer wordt nog belangrijker", denkt Martijn Coucke. "De banken financieren weliswaar nog steeds overnames, maar we zien toch duidelijk een verstrengde aanpak."

Hij ziet ook nog een andere tendens: overnemers tonen zich steeds meer bereid tot een open relatie met de ver- kopers of met de kaderleden. Concreet: hun aanwezigheid en ervaring worden gewaardeerd. "Overnemers binnen de sector kennen immers alle opportuniteiten en valkuilen", aldus Martijn Coucke. "Voor de koper van een bedrijf kan het interessant zijn om een nieuw aandeelhouderschap te creëren en een bovenliggende structuur in het leven te roepen. De verkoper verkoopt dan bijvoorbeeld al zijn aandelen aan een bovenliggende holding, de overnemer neemt de meerderheid in deze holding en de overlater participeert voor een minderheid. Een win-win of een best of both worlds voor beide partijen: de overlater kan een deel van zijn vermogen veilig stellen en de overnemer kan genieten van de kennis en ervaring van de vroegere eigenaar, wat dan ook weer een garantie is voor meer  continuïteit. Eenzelfde  constructie kan ook via een MBO (management- buy-out) waarbij dan kaderleden instap- pen voor een minderheid. Die manier van overnemen is sowieso al sterk in- geburgerd en zal allicht nog aan belang winnen in deze turbulente periode. Wij bieden dit aan onder de vorm van Smart Capital."

Uiteenlopende redenen

"De redenen voor overnames zijn vrij divers", zegt Michiel  Dejaegher van O.B.A. "Bij de kopers zien we nogal wat ondernemers die op zoek gaan naar schaalvergroting en synergie-effecten om efficiënter en rendabeler te worden. Er waren ook managers  die  konden reflecteren over wat ze echt willen en de stap richting ondernemerschap maakten via een bedrijfsovername. Een belangrijke reden is ook dat er in heel wat sectoren knelpuntberoepen zijn: accountants, IT-ers, technische mensen, ... Er wordt dan overgenomen omdat men nood heeft aan bijkomend personeel. Ook internationalisering speelt een rol: Belgische bedrijven nemen hun buitenlandse  sectorgenoot  over  of vice versa. En last but not least er is zeer veel vermogen beschikbaar in België. Het rendement op een spaar- rekening is miniem of negatief, dus investeert men in vastgoed of in de overname van een bedrijf. Naast de private-equitybedrijven komen er alvast ook meer en meer family offices aan de deur kloppen. Die willen het opgebouwde vermogen goed beheren en participeren in beloftevolle kmo's wordt gezien als een daad van een 'bonus pater familias'."

Michiel Dejaegher, Martijn Coucke en Jo Decoutere

(KC - Foto Kurt)

terug naar overzicht