terug naar overzicht

CDL-Engineering Binnenhuisarchitect voor de industrie / WHATS NEW Ed 2020-2021

Filip Leenknegt en Greet Saelens vormen samen de drijvende kracht achter CDL-engineering uit Gits. Met een klein en dynamisch team staan ze in voor de engineering en lay-out van volledige fabrieken in heel diverse sectoren (voeding, recyclage, metaal, grondstoffen, ...) maar steeds in de procesindustrie. Bovendien ontwerpen ze eveneens specifieke machines die thuishoren in de procesindustrie, maar waarvoor geen machine op de markt beschikbaar is. “Noem ons gerust de binnenhuisarchitect van de industrie, dit omvat het best wat we doen en waar we sterk in zijn. Vanuit onze ervaring herdenken we het volledige productieproces en gaan we dit op de meest efficiënte manier inplanten in functie van de beschikbare oppervlakte. Dat is waar we voor staan”, vertelt Filip Leenknegt.

CDL-engineering, opgericht in 2009, is vooral ontstaan uit een specifieke vraag vanuit de industrie. Door hun achtergrond als machinebouwer, kreeg Filip de specifieke vraag om een volledige afdeling van een fabriek voor diepvriesgroenten te gaan bouwen. Een grote uitdaging die start met het uitdenken van de volledige lay-out met organisatie en schikking van de machines, dit alles gebaseerd op een gedetailleerde analyse van de workflow. Dit was de eerste opdracht voor CDL-engineering en van daaruit kregen ze alleen maar meer vraag naar gelijkaardige opdrachten. “Deze manier van werken, namelijk eerst het productieproces bedenken en vervolgens de bouw van de fabriek, bestond al langer in Nederland, maar niet hier. Op dit vlak vervulden we toen een pioniersrol in België.”

Deze omgekeerde manier van denken in vergelijking met klassieke processen sloeg aan en er was meer en meer vraag naar deze aanpak. De klant kent zijn proces en CDL-Engineering heeft de kennis van de procesmechanica. Vervolgens gaat CDL- Engineering dat proces integreren met een betere workflow en machines, de leveranciers op elkaar afstemmen en de volledige coördinatie van het project op zich nemen. "In feite gaan wij een bepaald idee van het management van de klant gaan omzetten in een concrete lay-out, samen met een ordegrootte van budget. Vervolgens gaan we dit concept presenteren bij de klant en kan
er beslist worden of de uitvoering doorgaat. Zo’n voorstudie duurt soms twee à drie maanden en geheimhouding is hier uitermate belangrijk", verduidelijkt Greet.

Uiteindelijk werd er in 2020 voor gekozen om met CDL-Engineering deel uit te maken van ATS Groep omdat er geen familiale opvolging is. "Filip is 55 jaar en voor ons is het belangrijk dat we de continuïteit van ons bedrijf kunnen garanderen naar onze eigen medewerkers en naar onze klanten. Door deze overname kunnen we CDL-Engineering verder laten groeien”, zegt Greet.

De complementariteit van CDL-engineering vormt de perfecte aanvulling op het huidige aanbod van diensten binnen ATS Groep. "ATS is actief bij bedrijven waar wij niet actief zijn en omgekeerd hebben wij relaties bij bedrijven waar ATS niet actief is. Op lange termijn kan dit in beide richtingen perspectieven openen. Al willen we niets forceren. Voor ons is het van groot belang om een onafhankelijke en neutrale positie te hebben
tegenover verschillende partners en constructeurs. De uiteindelijke beslissing met welke constructeur of integrator gewerkt wordt, ligt steeds bij de eindklant. Maar, we laten natuurlijk niet na om ATS voor te stellen”, besluit Filip.

Greet Saelens (CDL) en Filip Leenknegt (CDL)

terug naar overzicht